Erdvinės knygos anatomija pagal
ELENĄ SELENĄ
Pradžia
Viskas prasidėjo nuo didelės mano svajonės savo kūryba prisiliesti prie Toves Jansson sukurto Trolių Mumių pasaulio. Esu erdvinių knygų menininkė ir seniai svajojau sukurti pop-up knygą apie savo mėgstamiausius vaikystės personažus. Elektroniniu laišku susisiekiau su autorinių teisių turėtojais – Moomin characters. Į pirmą laišką sulaukiau mandagaus trumpo atsakymo, toliau, deja, daugiau nieko neįvyko. Nenusiminiau ir po metų parašiau jiems vėl. Ir šį kartą į mano sumanymą jie reagavo atvirai ir maloniai, bet dabar jau pavyko susitarti dėl pokalbio telefonu. Paprašė atsiųsti savo jau sukurtas pop-up knygas, pamenu, kaip jaudinausi nešdama į paštą siuntinį.
Jas gavę Moomin characters parašė laišką, kad knygos jiems labai patinka ir pažadėjo padėti rasti leidyklą, kuri išleistų erdvinę knygą apie Trolius Mumius. Svarstėme, kurią istoriją geriausia pasirinkti kaip įkvėpimą. Galiausiai Moomin Characters pasiūlė remtis pirmuoju Toves Jansson romanu, nes 2025 metais sukanka 80 m. nuo jo išleidimo ir tai graži proga atšvęsti knygos gimtadienį ir išleisti ją nauju formatu. Tokia knyga galiausiai susidomėjo Macmillan leidykla didžiojoje Britanijoje. Tuomet reikėjo, kad projektas būtų patvirtintas pačioje leidykloje, nes jie pirmą kartą ruošėsi spausdinti tokią sudėtingą erdvinę knygą. Na, o paskui laukė ilgas techninis pačios pop-up knygos kūrimo procesas, eskizai, istorijos scenų parinkimas, maketų, iliustracijų ir teksto kūrimas.
Stilius
Erdvinių knygų pasaulį atradau studijuodama École Estienne mokykloje Paryžiuje. Labai susižavėjau jomis vieno ten vykusio seminaro metu, atrodė, kad atradau iki šiol nematytą naują pasaulį. Labai įkvėpė ir praktika popieriaus inžinieriaus Olivier Charbonnel dirbtuvėje, kur ne tik įgijau techninių ir praktinių žinių pop-up srityje, bet ir galėjau pabendrauti su visais toje dirbtuvėje dirbančiais skirtingų disciplinų menininkais, pamenu, kad svajojau kada nors ir aš turėti savo dirbtuvę ir kasdien eiti į ją kurti. Su Olivier pirmą kartą apsilankiau pas leidėją. Įdomus sutapimas, kad lankėmės būtent Gallimard leidykloje, su kuria vėliau man buvo lemta dirbti ir kurioje tuo metu Olivier kūrė pop-up knygą apie Raudonkepuraitę.
Pakliuvusi į leidyklą jaučiausi kaip koks Čarlis šokolado fabrike ar tiesiog patekusi į Hogvartsą: sename pastate, pačiame Paryžiaus centre, sėdėjome kabinete, iki lubų prikrautame knygų. Žiūrėjau, kaip Olivier pristatinėja savo baltus pop-up maketus leidėjai ir jaučiau, kad tai yra mano svajonių darbas. Ši stažuotė įkvėpė mano diplominį darbą Jardin Bleu („Mėlynasis Sodas“), kuriam sukurti Estienne mokykloje paskyriau visus studijų metus ir kurį vėliau išleido Gallimard Jeunesse leidykla.
Prasidėjo mano, kaip pop-up knygų kūrėjos, kelias. Mano kuriamoms knygoms būdingi smulkiai karpyto popieriaus elementai. Tai lėmė dar studijų metais išgyventos piešinio stiliaus paieškos: kurdama diplominį darbą supratau, kad labai svarbu, jog piešinys ir kompleksiška knygos forma nekonkuruotų, o kaip tik padėtų vienas kitam atsiskleisti. Taip piešinys pamažu virto kirpimo linija. Kurdama dažnai pasirenku ribotą kiekį spalvų, mėgstu žaisti ryškių, kontrastuojančių spalvų plotais.
Tyrimas
Kuriant knygą „Troliai Mumiai ieško namų“ labiausiai rėmiausi Toves Jansson romanu „Mažieji Troliai ir didysis potvynis“. Kaip ir minėjau, būtent šios knygos 80-ajam jubiliejui ir buvo skirtas pop-up leidimas. Gilinausi į knygoje esančias nespalvotas, įvairiomis technikomis pieštas iliustracijas, tačiau taip pat rėmiausi ir visais kitais autorės sukurtais romanais apie Trolius Mumius. Mane labai įkvėpė paskutinė knygos „Mažieji Troliai ir didysis potvynis“ iliustracija, kurioje pavaizduotas slėnio viduryje, tarp gėlių ir medžių kylantis trapus aukšto cilindrinio namo siluetas.
Paveikslas atrodė kupinas jaukumo ir vilties, norėjau perteikti šį įspūdį savo pačios knygoje. Taip pat labai patiko Thames&Hudson išleista Toves Jansson biografija ir neseniai pasirodęs filmas „Tove“. Jie padėjo geriau suprasti autorės asmenybę ir pažinti jos gyvenimo istoriją, kuri ir lėmė Trolių Mumių slėnio atsiradimą. Labai stengiausi likti ištikima jos stiliui, teko atrasti pusiausvyrą tarp jos kūrybos, per daug nuo jos nenutolstant, bet ir atrasti savitą meninį kalbėjimą, artimą mano kūrybos stiliui. Tai buvo gana nemenkas iššūkis, nes pirmi jos piešiniai ganėtinai skiriasi nuo paskutinėse knygose esančių iliustracijų, taigi reikėjo atrasti vientisą ir modernų jų perteikimo būdą, kuris per daug nesiskirtų nuo šiandien visiems gerai pažįstamų Trolių Mumių.
Siužetas
Su leidykla sutarėme, kad knygoje gali būti penki atvartai, taigi turėjau ribotą kiekį scenų ir reikėjo pasirinkti tas, kurios labiausiai atspindi romaną ir perteikia jo mintį. Laimei, tai nebuvo pernelyg sunku. Knygoje man svarbiausios atrodė penkios scenos: kelionė per didžiąją girią, apsilankymas stebuklingame saldumynų sode kalno viduje, kelionė per jūrą Hatifnatų laiveliu, didysis potvynis ir, žinoma, įsikūrimas Trolių Mumių slėnyje. Šios scenos ir nugulė į pop-up knygos puslapius.
Veikėjai, aplinka
Kurdama knygą rėmiausi romano iliustracijomis, kiekvienu piešiniu, esančiu jame, o trūkstamas dalis teko pačiai prikurti, čia jau labiau atsiskleidė mano stilius, ypač piešiant medžius ir kitus augalus. Stengiausi perteikti vaizdus, atmosferą, kuriuos įkvėpė T. Jansson piešiniai. Tačiau, nors išties stengiausi laikytis kuo arčiau autorės piešinių, ši knyga visgi yra jos kūrybos interpretacija. Interpretuoti šios autorės kūrinius man buvo vienas maloniausių ir atsakingiausių iki šiol kurtų darbų, jos kūryba man ypač svarbi. Romanas „Troliai Mumiai ir Burtininko skrybėlė“ – mano pati mėgstamiausia visų laikų knyga ir iki dabar ją vis paskaitau.
Niekad nepamiršiu šios knygos scenos, kur Trolių Mumių slėnyje vyksta puota ir burtininkas pildo visus didelius mažų padarėlių norus. O mėgstamiausias mano Toves Jansson knygų personažas – Snusmumrikas. Mane žavi jo nepriklausomybė ir laisvė, nuotykių troškulys ir gyvenimo būdo poezija.
Kūrybinis procesas
Knygos kūrimas užtruko apie metus. Šios knygos kūrybinis procesas nuo kitų mano kuriamų knygų kūrimo skyrėsi tuo, kad viską reikėjo suderinti su autorinių teisių turėtojais. Džiugu, kad bendradarbiavimas su jais buvo greitas ir sklandus, tikrai nekilo jokių didesnių sunkumų. Tiesa, jie buvo itin atidūs personažų piešiniams, tarkim, teko perpiešti Trolio Mumio uodegos šepetėlį, nes jis buvo nepakankamai pūkuotas, bet tai visgi tėra detalės.
Kuriant erdvinę knygą svarbūs keli kertiniai etapai. Pirmasis jų – erdviniai eskizai, pop-up principų paieškos. Tuomet sukuriu, išpjaustau ir savo rankomis suklijuoju knygos maketą. Šis maketas ir brėžiniai keliauja į spaustuvę, kurioje jau industriniu būdu pagaminamas baltas knygos prototipas.
Kai knygos „skeletas“ jau veikia be priekaištų, galima kurti iliustracijas, maketą, knygos dizainą. Na, o tada knyga keliauja atgal į spaustuvę, kur pagaminamas visas tiražas. Svarbu žinoti, kad net industriniu būdu gaminamos knygos yra montuojamos ir klijuojamos rankomis! Šis kruopštus darbas užtrunka net kelis mėnesius ir nors niekuomet nesu pati buvusi spaustuvėje, mano fantazijoje ji yra panaši į Kalėdų Senelio dirbtuves.
Gana ilgai teko laukti, kol leidykloje projektas buvo galutinai patvirtintas, ir kai pagaliau lauktasis starto signalas buvo duotas, knygai sukurti buvo likę ne tiek jau daug laiko, nes atidavimo į spaustuvę termino nebuvo galima pavėlinti. Taigi teko paplušėti iš peties. Kadangi tuo pačiu metu turėjau ir edukacijų, bei įvairių kitų įsipareigojimų, dirbti teko ne tik savo studijoje, bet ir kitose netikėčiausiose vietose: traukiniuose, viešbučiuose, kavinėse, netgi lėktuve.
Sakyčiau, kad pats knygos kūrimo procesas buvo tikrai gana sklandus. Tiesa, kai kurių puslapių maketus teko perdaryti keletą kartų, pasiūlyti kelis skirtingus pop-up sprendimus, tačiau kuriant tokias knygas tai visiškai normalu. Galėčiau palyginti šį darbą su keramika: jei puodo forma nepatinka, tenka lipdyti jį iš naujo… Tarkim, teko perdaryti antrąjį knygos puslapį. Iš pradžių norėjau stambiu planu pavaizduoti stebuklingo sodo medžius, bet išėjo taip, kad pirmasis ir antrasis puslapiai pernelyg supanašėjo. Taip gimė mintis sumažinti antrojo puslapio mastelį ir antrame plane atvaizduoti tekste minimus linksmuosius kalnelius.
Kelis pataisymus atlikti paprašė pati leidykla. Tarkim, iš pradžių kelionės per jūrą puslapyje, galiniame plane, norėjau atvaizduoti stiklinį bokštą, apie kurį pasakojama romane. Tačiau išėjo taip, kad tuomet visas dėmesys krypo į jį, leidykla patarė jo atsisakyti, kad geriau matytųsi mažas hatifnatų laivelis, plukdantis Trolį Mumį, jo mamą ir Snifą.
Knygos gyvenimas
Labai smagu, kad ši knyga apie Trolius Mumius pasirodys net dvylikoje šalių! O smagiausia, kad tarp jų yra ir mano gimtoji Lietuva. Tai pirmoji mano erdvinė knyga išleista lietuviškai.
Be to, bendradarbiaudama su Moomin Characters ir įmone FrameIn, pirmojo T. Jansson romano apie Trolius Mumius 80-ajam jubiliejui pažymėti sukūriau vitrinų dizainus ir instaliacijas Nordiska Kompaniet parduotuvėms Stokholme bei Geteborge. Darbas buvo be galo įkvepiantis, tačiau tuo pat metu reikalaujantis didelio kruopštumo, įsigilinimo į architektūrinius vitrinų planus.
Smagiausia dalis, žinoma, buvo vitrinų montavimas. Koks nuostabus jausmas daug mėnesių palinkus prie brėžinių ir kompiuterio ekrano pamatyti savo įsivaizduotas scenas dideliu masteliu, šviečiančias ryškiomis spalvomis, jaučiausi išties labai laiminga, kad viskas pavyko kaip tikėjausi. Be to, pirmą kartą aplankiau Stokholmą, savo vaikystės svajonių miestą iš Astridos Lindgren knygų.
Elenos Selenos biografija
Gimiau vieną 1993 metų rugsėjo ketvirtadienį Vilniuje.
Studijavau Grafiką Vilniaus dailės akademijoje, Iliustraciją École Estienne Paryžiuje, Scenografiją École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs Paryžiuje.
Būdama studentė prekiavau vaikiškomis knygomis ir plaukų segtukais Kalėdinėse mugėse, porą dienų yra tekę padirbėti bandelių kepyklėlėje (bet realybė pasirodė ne tokia romantiška, kaip įsivaizdavau), dirbau aukle, piešiau iliustracijas knygoms. Baigusi studijas porą metų dirbau Prancūzijos leidyklose knygų dizainere, na o paskui jau nėriau į nepriklausomos kūrybos pasaulį!
Knygos vaikams
„Jardin Bleu“ („Mėlynasis Sodas“. Gallimard Jeunesse, 2017)
„Jungle“ („Džiunglės“. Gallimard Jeunesse, 2018)
„Neige“ („Sniegas“. Gallimard Jeunesse, 2019)
„Voyage“ („Kelionė“. Gallimard Jeunesse, 2021)
„Matin Rose“ („Rausvas Rytas“. Gallimard Jeunesse, 2023)
„Loups“ („Vilkai“. Gallimard Jeunesse, 2024)
„Qui se cache?“ („Kas čia slepias?“ Tourbillon, 2023)
„Ou est ma maman?“ („Kur mano mamytė?“ Didier Jeunesse, 2024)
„Troliai Mumiai ieško namų“ (Alma Littera, 2024)
Ir dar keletas kitų.
AČIŪ
Kalbino Kotryna Zylė
Redagavo Giedrė Kmitienė
Projekto namai – Vaikų žemė
Garso įrašas darytas Vilniaus apskrities A. Mickevičiaus bibliotekoje
Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba